Wednesday, September 14, 2005

Rasional lawan Emosional

Sebenarnya ada garis yang sangat 'halus' di antara pandangan yang rasional dengan pandangan yang emosional. Kadang kala kita merasakan pandangan kita itu adalah paling rasional, tetapi dilihat sebagai sesuatu yang emosi oleh orang lain. Kita cuba memberi pandangan yang terbaik, tetapi kita 'terlupa' atau 'lupa' menimbangkan orang yang berada dalam kedudukan atau situasi yang berbeza dengan kita. Ini terjadi bila kita terlalu emosi.

Pandangan kita terhadap apa yang berlaku disekeliling kita di salah ertikan kerana emosi yang keterlaluan. Sama ada kita terlalu gembira atau terlalu sedih. Emosi meng'hijab'kan minda kita untuk berfikir secara rasional. Bila kita terlalu gembira, kita merasakan pandangan kita juga mengembirakan orang lain. Bila kita marah, kita rasa pandangan kita akan dipatuhi oleh semua orang. Keengganan orang lain memahami pandangan kita membuatkan kita merasakan pandangan kita (ketika marah) adalah pandangan yang terbaik walaupun ada bukti-bukti yang bercanggah dengan pandangan kita (ketika marah).

Sememangnya tiada manusia yang sempurna di dalam alam ini melainkan Allah Talla Penguasa sekelian alam. Dan ketidak sempurnaan manusia itulah lambang manusia yang 'sempurna'. Tidak hairanlah kita akan bertemu dengan berbagai jenis pendapat yang bertentangan dengan pandangan kita. Itu kesempurnaan manusia, bagi orang yang rasional!. Menerima pendapat orang lain seadanya dan menghargainya adalah sesuatu yang sangat bernilai. Ini adalah asas pemikiran orang tang waras dan rasional pemikirannya.

Orang yang emosi tidak mengkaji pendangan orang lain secara 'mikro', kerana ini memerlukan pemikiran yang mendalam dan penghayatan yang terlalu lama. Jadi pendapat yang 'segera' dan dirasakan terbaik merupakan cara yang paling bagus diutarakan. Lebih 'segera' dari menelaah kitab atau bertanya orang lain.

Masalah yang berada di sekeliling kita itu sebenarnya adalah suatu rahmat untuk difikirkan sekaligus mencari jalan penyelesaian. Minda kita akan 'imun' atau 'mangli' dengan masalah-malasah disekeliling kita pada masa hadapan. Minda yang berkerja juga sebenarnya ada daya tahan yang tinggi walaupun masalah disekelilingnya terlalu berat dan sukar diatasi. Menurut kajian psikologi juga, orang yang otaknya sentiasa berfikir juga akan dapat mengelakkan dari penyakit 'nyanyuk'. Bagi orang Islam, 'sakinah' dari Allah merupakan ketenteraman jiwa dan ketenangan minda yang paling unggul.

Mungkin ada benar juga kata punjangga lama; "Musuh yang bijak itu lebih baik dari sahabat yang bodoh". Lebih bijak musuh kita, lebih 'mangli' minda kita terhadapan masalah!

No comments: