Thursday, September 22, 2005

Grammaire: Avior

Petang nie belajar tatabahasa lagi dan juga dimulakan dengan kata-kata harian. Kali ini datang dari peribahasa orang Burundi!! Pernah tahu di mana Burundi? hmmm... lebih kurang macam nie bunyinya. Ne dis jamais(jangan sekali-kali) la varite(bercakap benar) l'homme(lelaki) intelligent la connait deja(dia sudah tahu), le sof(si bodoh) n'a pas(tidak) besoin(perlu) de la savoir(ketahuinya). (Proverbe Burundais)

Hari nie belajar tatabahasa yang berkaitan dengan 'kepunyaan'; macam 'saya ada', 'dia ada', 'mereka ada' dan sebagainya. Dalam bahasa kita, bila bercakap tentang 'kepunyaan', sifat ayat itu tidak dipengaruhi oleh kedudukan kata nama dan jantina. Berikut adalah tatabahasa Perancis yang disebut avoir (bunyinya avua)

J'ai (saya ada)
Tu as (dia ada)
Il/elle a (kamu ada)

Nous avons (kami ada)
Vous avez (awak ada)
Ils/elles ont (mereka ada)

Biasanya digunakan untuk menerangkkan 'kepunyaan' seperti
J'ai un enfant (saya mempunyai anak)
J'ai une voiture (saya mempunyai kereta)

digunakan juga untuk menerangkan umur
J'ai 20 ans (saya berumur 20 tahun)

dan digunakan juga untuk menerangkan tindakan fizikal
J'ai soif (saya dahaga)
J'ai froid (saya kesejukan)

No comments: