Monday, January 23, 2017

Hari ke 9 - Kelas hari Pertama

Kursus ETDC (English Teaching Development Course) yang saya hadiri di Australia ini adalah lanjutan dari kursus MELT (Methodology of English Language Teaching) yang pernah saya hadiri pada tahun 2006 dahulu. Pada asasnya, perbezaan antara MELT dan ETDC adalah 2 tahun. Perbezaan bagi saya adalah 11 tahun. Hanya seorang sahaja guru yang saya kenali, Fiona McAthur.

Pada asasnya tidak banyak perubahan yang besar dari segi fizikal. kelas yang sama, bangunan yang sama, kemudahan yang sama. Antara perkara sama yang saya rasa sangat efektif pada suatu masa dahulu dan sehingga kita masih belum diaplikasikan di Malaysia (unit saya) adalah pemulangan buku perpustakaan ke dalam kotak khas. Tidak memerlukan pendaftaran pemulangan buku, cuma masukkan sahaj buku yang telah kita pinjam ke dalam kotak!. Ianya masih lagi dipraktikkan sehingga hari ini. Sangat praktikal dan sesuai bagi negara yang rakyatnya yang rajin membaca. 

Cuma ada peningkatan dalam teknologi. DITC sudah menngunakan pembelajaran online yang jauh lebih maju dari Malaysia. Learning Management System (LMS) menjadi asas utama dalam pembelajaran online. Penuntut bukan sahaja belajar di dalam kelas tetapi boleh mendapatkan maklumat lebih lanjut tentang pengajian di bilik-bilik penginapan yang disediakan komputer setiap satu. LMS ini juga berfungsi untuk menghubungkan penuntut dengan penuntut dan juga penuntut dengan guru. Sistem yang sangat interaktif dan dikendalikan oleh yang mereka yang sangat mahir.

Sesungguhnya ETDC lebih sukar dari MELT, saya hanya berharap Allah akan mempermudahkan segala urusan saya sepanjang pengajian saya di sini. Begitu juga sahabat-sahabat yang menyertai kursus ini, Amin.

No comments: