Sunday, January 29, 2017

Hari ke 15 - Sunday Market

Sebelas tahun yang lalu, saya dan rakan-rakan sentiasa menunggu hujung minggu untuk ke pasar lambak versi Australia yang berdekatan penginapan kami. Pasar ini di kenali dengan 'Sunday market' yang terletak di Laverton. Kami mengayuh basikal untuk ke sana dan mengambil masa dalam 15 minit. Biasanya kami akan membeli keperluan mingguan seperti makanan, pakaian, keperluan harian dan sebagainya. Ia merupakan tumpuan kami kerana harga yang rendah dan mempunyai pelbagai pilihan. Saya pernah beli basikal 'secondhand' yang berharga AUD 30! begitu juga baju sejuk yang berharga AUD 15!. Tempat yang istimewa bagi kami.

Hari ini saya mengambil peluang untuk pergi ke tempat kenang-kenangan ini. Buat kali pertamanya selepas 11 tahun yang lalu. Selepas sarapan jam 0830 terus berjalan kaki kerana tiada kenderaan ke sana. Cuaca yang sangat baik menyebabkan saya tiada halangan untuk berjalan ke sana. Dengan bantuan aplikasi 'waze' saya berjalan sambil mendengar 'budak2 jalan belakang' menyanyi!. Perjalanan mengambil masa lebih kurang 40 minit! :)

Setibanya di sana, kena bayar AUD 1.00 untuk masuk, kalau tak silap dulu cuma AUD 0.50. Masuk sahaja ke lapangan niaga, mengimbau saya kembali pada kenangan bersama rakan-rakan MELT 2006 dulu. Rasanya ruang perniagaannya sudah bertambah luas. Namun, barang yang dijual hampir atau lebih kurang sama dengan apa yang saya pernah lihat 11 tahun yang lalu. Apa pun, memang seronok melihat barang-barang dan gelagat peniaga yang berniaga di sana. Kebanyakkan peniaga terdiri dari mereka yang bukan berkulit putih. Peniaganya peramah dan boleh bertolak ansur.

Saya bercadang untuk mencari basikal tetapi belum kemtemu yang sesuai. Ada sebuah 'bike road' lama yang berharga AUD 50 tetapi saya membatalkan hasrat tersebut kerana bercadang datang legi pada minggu yang mendatang. In Shaa Allah.

Sebelum pulang, sempat saya minum secawan mocha dari peniaga arab yang menjual kopi di belakang van mereka sahaja. Pelahan-lahan berjalan pulang dan tiba di pangkalan jam 1200 :) In Shaa Allah kita jumpa lagi.

Lebih kurang jam 0900, loceng kecemasan berbunyi dan lampu pengera rakan serumah, Ryan dari Cambodia berbunyi. Semua kalut keluar dan bomba datang dalam masa 5 minit. Setelah di check, ia cuma 'flas alarm'. Menurut pegawai bomba, kemungkinan pengera telah terlalu lama dan uzur. Alhamdulillah, tiada apa-apa yang belaku.

No comments: