Saturday, February 18, 2017

Hari ke 33 - Lilltle Ipoh

Rasanya memang State Library of Victoria memang tempat yang paling best nak lepak di Melbourne. Tempat yang selesa untuk ulangkaji diwaktu pagi dan jalan-jalan sekitar Melbourne pada waktu petang. Pagi ini keluar awal selepas sarapan dan terus ke Melbourne. Sampai di perpustakaan 10 minit awal kerana perpustakaan buka pada pukul 10.00 pagi. Memang sangat mengkagumkan, walaupun pagi sabtu orang ramai sudah berkumpul di hadapan perpustakaan untuk masuk. Sememang budaya menimba ilmu mereka sangat tinggi dengan perpustakaan yang sangat mesra dengan pengguna.

Siapkan sikit draf untuk MT, research paper dan authentic material. Selesai ulangkaji, terus cuba cari Norsiah's Kitchen :) berdasarkan alamat di Swanston St. jalan terus ke hadapan dalam hujan renyai. Sampai jer terus order makan. Lebih murah dari restoran yang menyediakan makanan asia yang lain. AUD 8.00 untuk makan nasi dengan 3 lauk. Dua pemuda menjaga kedai tersebut, sorang sedang belajar manakala sorang lagi dah habis. Selesai makan, terus ke Jeffcot St. untuk solat zuhur. 

Lepas Zuhur, plan nak masuk library balik tetapi teringat satu tempat yang popular tapi belum pernah lawat. Hosier lane Street Art!. Terus ke sana menggunakan train kerana nak cepat. Sampai di sana terus snap sebanyaknya. Sememangnya OZ nie berfikiran terbuka. Walaupun banyak orang berpendapat grafiti ini sesuatu yang memburukkan pandangan, OZ menjadikan ia sebagai suatu seni dan menjadi tarikan pelancongan di Melbourne ini.

Selelsai dari Hosier, terus untuk solat asar. Selesai solat asar terus ke Little Ipoh bersama Mej Ridwan dan Mej Ridzuan. Alhamdulillah, dapat makan Nasi Briyani Johor. Pemilik kedai makan Malaysia ini memang dari Malaysia dan pekerjanya juga adalah pelajar2 dari Malaysia. Sudah berniaga 3 tahun di Australia.

Selesai makan, kami bergerak balik ke Flinder St. Station. Semua jalan telah ditutup dan tiada lagi perkhidmatan train. Kami berjalan dalam sejuk dan orang ramai mula memenuhi jalan raya. Sempat mengambil beberapa gambar dan video. Sampai di DITC dalam jam 2030. Alhamdulillah :)

No comments: