Sunday, June 18, 2006

Kunjungan ke Rumah CO

Pada hari Jumaat yang lepas (16 Jun), seluruh warga MELT telah di jemput ke rumah Pegawai Memerintah DITC. Rumah CO, Lt. Kol. Murray Lott. Rumah beliau terletak di St. Kilda. Berhadapan dengan Pantai St. Kilda. Sebelum tiba ke rumah beliau, dalam fikiran saya satu sahaja, bagaimana rupa rumah orang Australia! Hmm... CO saya ini seorang yang sederhana. Saiz rumahnya juga agak sederhana. Masuk sahaja pintu depan, dah boleh lihat dapur di sebelah kiri dan ruang tamu di sebelah kanan. Di tepi dapurnya ada beranda yang membolehkan kita melihat Pantai St. Kilda. Selepas ruang tamunya ada tiga bilik dan satu bilik air. Kalau saya nisbahkan dengan saiz rumah di Malaysia, macam saiz hotel jenis Suite atau setaraf dengannya. Cuma ada lebih bilik sahaja. Rasanya, rumah orang Malaysia yang setaraf dengan CO jauh lebih besar!!
Rakan-rakan saya sedang sibuk menghidangkan makan malam. CO telah memesan makanan halal dari restoren Thailand. Memang sedap, ada daging kerabu, ayam masak merah, kerabu sotong, ala-ala pecal (makanan Jawa) dan nasi! makan dua pinggan saya malam tu. Ini adalah ruang dapur rumah CO yang saya boleh kata lebih kecil dari ruang dapur di rumah-rumah orang Malaysia. Mungkin, orang OZ cuma makan burger dan sausage sahaja menyebabkan mereka tidak memerlukan saiz dapur yang besar!
Masuk rumah CO kena tanggal kasut dan kebanyakkan hiasan dalam rumah CO mempunyai ciri-ciri ketimuran. Pertama, beliau mempunyai isteri yang berasal dari Jepun. Beliau mempunyai seorang anak perempuan yang sangat comel. Namun, semasa kami di rumahnya, keluarganya berada di Vietnam. Keduanya kerana beliau mentadbir DITC. Tempat di mana seluruh tentera asia belajar bahasa Inggeris di Australia. Thank you very much, Sir!!

2 comments:

sherrina said...

a leader living in a simple life :)

Unknown said...

Kepimpinan melalui teladan!