Saturday, June 17, 2006

Kunjungan AMES II dan III

Pada hari Selasa 13 Jun, kami menerima kujungan dari AMES Flagstaff. Macam biasa selepas habis mengajar semuanya happy. Cikgu pelatih happy pasal dah lepas di'observe' dan pelajar lega pasal tak perlu lagi jawab soalan-soalan susah dari cikgu pelatih dan boleh makan ayam bakar!
Pada bulan April yang lalu, saya telah mengadakan Field trip ke AMES Flagstaff di Melbourne. Pada ketika itu saya telah berkenalan dengan En. Wolfgang dari Poland yang ingin menghabis persaraannya di Australia. Kali ini tanpa pengenalan lagi, En. Wolfgang berjumpa saya dan terus bersalam dengan saya. Beliau sangat gembira bertemu dengan saya dan berpeluang datang ke DITC. Beliau menceritakan tentang pengalaman beliau dan isterinya kembali ke Jerman (beliau mempunyai rumah di Jerman) baru-baru ini. Betapa manusia sudah gila!! setiap benda bulat dicat menjadi bola!
Pada hari Khamis 15 Jun, kami menerima kunjungan dari Ames St. Alban pula. Pelajar yang hadir kali ini berbeza dengan yang hadir minggu sebelumnya. Seronok dapat pengalaman mengajar mereka. Peluang untuk bermesra dan berkenalan dengan manusia yang berbeza latar belakang dan kehidupan.
Ini Mahmet Nahib (Mohammad Najib), salah seorang penuntut AMES St. Alban. Beliau merupakan imigran dari Bosnia. Pertama kali dia jumpa saya dan mengetahui saya dari Malaysia, terus sahaja dia mengucap berbanyak-banyak terima kasih kepada saya. Beliau memuji-muji Dr. Mahathir Mohammad dan rakyat Malaysia kerana sumbangan Malaysia kepada Bosnia semasa Perang Balkan. Beliau sangat berterima kasih kat Dr. Mahathir sehingga beliau mengatakan bahawa beliau sanggup menjadi bloodbrother kepada Dr. Mahathir. Saya tak tahu berapa banyak sumbangan Malaysia pada Bosnia tapi yang pasti sumbangan itu sentiasa diingati sehingga hari ini. Sumbangan ikhlas dari Malaysia!!
Mejar Fauzi dan Sarjan Udara TNI Bayu Kurniawan sedang menyediakan burger, sausage dan ayam bakar (halalan thoiyibah!, tempat bakar juga dikhaskan untuk penuntut muslim sahaja) untuk kami dan penuntut AMES. DITC membayar AUD 25.00 kepada setiap pelajar yang hadir ke DITC untuk menjadi pelajar bagi latihan mengajar kami. Makanan tengah hari ini juga di taja oleh kerajaan Australia. Banyak betul kelebihan yang diberi kepada imigran yang datang ke Australia. Ingat ada baiknya kalau orang Malaysia atau pelajar Uni kat Malaysia yang susah cari kerja berhijrah ke Australia.

No comments: