Monday, October 03, 2005

Le Note Du Dictionnaire I

Tengah hari tadi, Kapt Seach bagitau yang pensyarah Bahasa Perancis buat lawatan ke Kuala Lumpur. Dengar cerita, pi KLCC dan tempat-tempat yang sekawasan dengannya. Ingatkan kita jer yang pergi kursus nak jalan-jalan. Mat Saleh pun lebih kurang jer, suruh datang mengajar, dia pi jalan-jalan KL. Occay la tu, bagi dia lihat betapa Malaysia pun maju jugak macam Perancis. Eiffel Tower boleh lawan KLCC ker??

Walaupun hari nie takde kelas, pasal semangat! buat la juga ulangkaji sedikit. Nanti kalau tinggal lama-lama lupa pulak. Alhamdulillah juga, bekas anak murid dah anta massage dalam bahasa Perancis. Tres bien!! ada la ruang untuk saya belajar bahasa Perancis secara online dengan Asmahanna :P.

Nota untuk masa lapang hari ini adalah berkenaan Adjective, digunakan untuk memberi maklumat tambahan kepada noun(kata nama).

Petani ketakutan
Un fermier inquiet

Kucing hitam
Un chat noir

Buku nipis
Un livre epais

Seperti di dalam bahasa Melayu, adjective sentiasa berada di belakang noun(kata nama) tetapi sebaliknya belaku di dalam bahasa Inggeris. Namun, kadang kala adjective terpisah dari noun(kata nama).

Taman awak cantik
Votre jardin est beau

Seterusnya berkenaan Adverb, ia digunakan untuk memberi maklumat tambahan kepada kata perbuatan, adjective dan adverb yang lain.

Berjalan perlahan
marcher lentement

Sangat berpuashati
extremement satisfait

Agak kerap
assez souvent

Agreement (persetujuan), dalam menggunakan bahasa Perancis. kita mesti mematuhi 'persetujuan' yang telah ditetapkan agar perkataan kita berada di dalam keadaan teratur dan mematuhi satu sama lain. Ada dua persetujuan yang kita perlu beri perhatian.

Bersambung......

Semua nota nie saya ambil dari nota belakang kamus bahasa Perancis saya. cuma terjemahkan sahaja untuk memantapkan lagi pengetahuan saya dalam bahasa Perancis. :)


No comments: