Saturday, October 27, 2012

Tagine Kambing

Restoren Tagine yang baru :)
Antara manisan yang terdapat di restoren ini.
Anak sedang mencuba teh O ais.
Kebab yang lazat
Menu utama kami, tagine kambing :P
Pertama kali saya hadir ke Restoren Tagine adalah atas undangan dari OP Foxtrot. Undangan adalah kerana saya memimpin Kompeni Foxtrot di MTD pada ketika itu. Saya dimaklumkan, para OP itu membelanjakan hampir RM 5000 untuk menjamu kami di restoren tersebut. Kami telah dihidangkan dengan pelbagai hidangan Morroco. Menu utamanya adalah seekor kambing di atas dulang yang besar. Saya masih ingat lagi keadaan restoren yang mempunyai gaya Morocco itu kerana binaannya seakan khemah di padang pasir dengan hiasan dalaman yang unik berlatarkan Menara KLCC. Saya lebih mengingatinya kerana kami sebenarnya telah tersesat hingga ke Bukit Bintang kerana menyangkakan temujanji kami di Restoren Tagine Bukit Bintang, tapi sebenarnya Restoren Tagine yang sepatutnya kami pergi adalah di Jalan Delima, Jalan Tun Razak!. Bas kami tiba lewat sedikit pada malam itu.
Tadi saya cuba mengimbau kembali kenangan di Restoren Tagine dengan membawa keluarga makan malam. Kami meraikan Adil Adha tahun ini dengan makan makanan timur tengah. Saya dan keluarga bertolak dekat jam 5.30 petang dan berpandukan peta google kami terus ke Jalan Delima. Sesuatu yang tidak disangka telah berlaku, kami mengambil masa yang agak lama berlegar-legar di Jalan Delima dan Jalan Inai. Kami hampir putus asa, walaupun google menunjukkan Restoren Tagine hanya beberapa ratus kilometer dari kedudukan kami :). Alhamdulillah, kami jumpa juga akhirnya. Rupanya, restoren ini telah berpindah!. Lokasi lama sedang dibangunkan untuk projek bandaraya yang baru. Huhhh... Alhamdulillah :)
Kami memesan nasi mandi, kebab dan menu utama tagine kambing. Syukur Alhamdulillah, diizinkan Allah menikmati rezeki yang sungguh lazat :) terasa seperti mahu melawat Morocco untuk menikmati Tagine yang original dari negara itu :) InsyaAllah.

No comments: