Sunday, October 14, 2012

Pulau Sembilan

Alhamdulillah, akhirnya saya berpeluang untuk menyelam di Pulau Sembilan pada 13 Okt yang lalu. Bersama dengan 5 penyelam lain yang datang dari Kuala Lumpur, kami telah menyelam di tiga buah pulau di sekitar Pulau Sembilan. Selaman sebanyak tiga kali itu di temani denga 3 orang Dive Master dari Quiver Team. Perjalanan dari Jeti Marina Island ke Pulau Sembilan mengambil masa lebih dari 30 minit untuk tiba ke lokasi selaman pertama kami di Pulau Saga. Pulau ini hanyalah pulau batu dan terdapat rumah api di atasnya. Airnya kehijauan dan 'visibility'nya tidaklah secerah di Perhentian dulu. Ini cabaranya. Selaman pertama saya agak kalut sedikit. Mungkin kerana saya sedikit kaget melihat ait laut yang kehijauan dan saya seperi agak ragu-ragu kerana gugup untuk menyelam sekali lagi selepas di Perhentian. Selaman pertama saya mengambil masa 30 minit yang sepatutnya 45 minit. Puncanya, tekanan udara saya sudah hampir habis. Banyak sangat sedut gas! :).
Alhamdulillah, selaman kedua dan ketiga saya berjalan dengan baik. Saya berpeluang melihat pemandangan yang unik di Pulau Sembilan yang dipenuhi dengan kuda laut, landak laut, ikan siakap dan sebagainya. Di sini juga saya melihat banyak tukun tiruan yang sedang mula di penuhi dengan hidupan laut. selepas selaman kedua, kami singgah di sebuah pulau untuk makan tengah hari. Saya rasa Quiver Team memang sebuah pusat selaman yang profesional dalam mengadakan kursus selaman kepada para pesertanya. Saya sedang memikirkan untuk membuat Advance Diver di sini agar selaman saya selepas ini, InsyaAllah di Perhentian dalam bulan Mei atau Jun tahun hadapan akan lebih menarik lagi :)
Seperkara lagi, saya belajar satu perkara yang menarik dalam Fun Dive ini. Kena ada kamera yang 'best' sikit untuk rakam hidupan dan kenangan semasa selaman. Saya lihat semua rakan selam saya menggunakn Canon G12 'dengan housing under water'. Kamera ini sebenranya popular di kalangan penyelam di negara ini. Saya cuma menggunakan GoPro HD2 yang hanya mampu merakan aktiviti semasa selaman tetapi tidak mampu mengambil hidupan laut kerana kekurangan sumber cahaya seperti flash kamera. Terfikir-fikir untuk beli atau tidak! kamera RM 1200 dan housing RM 800! :)
InsyaAllah, akan datang lagi untuk menyelam di Pulau Sembilan dengan penambahbaikan dari pengalaman ini :)

No comments: