Sunday, October 07, 2012

Headshot

Sebenarnya, saya masih tercari-cari 'niche' dalam fotografi. 'Niche' yang memberi kepuasaan dalam fotografi dan pada masa yang sama memberi pulangan yang berpatutan atau lebih kepada saya. Sejak mula memiliki DSLR pada tahun 2008, saya lebih meminati bidang 'Photojournalist'. Atas minat yang tinggi juga saya telah berusaha membeli lens 'wide angle' jenama Tokina. Sememangnya, sangat memuasakan hati. Tokina itu telah banyak berjasa merakamkan kenangan semasa di Maktab Tentera Diraja. Harap dapat kembali ke sana sebelum bersara.
Salah satu 'niche' yang menarik minat saya selain 'Photojornalist' adalah fotografi di dalam studio. Namun, hajat untuk mendalami bidang ini masih belum tercapai kerana belum ada ruang dan keewangan untuk membangunkannya. Saya sangat teruja untuk berkreatif dengan cahaya sehingga menaikkan seri wajah seseorang di dalam foto. InsyaAllah, jika diizinkan suatu hari nanti saya akan berjaya untuk memiliki sebuah studio sendiri dan menghasilkan foto-foto yang hebat.
Dalam pencarian ilmu itu di dalam youtube, saya berjumpa dengan seorang jurugambar pro yang bernama Peter Hurley yang pakar dalam mendapatkan foto 'headshot' yang hebat. Memang sangat hebat. Mulut, mata dan kening adalah tiga elemen penting dalam mengubah riak wajah :). Ilmu yang sangat berguna dan saya tidak pernah terfikir tentangnya sebelum ini. Namun, saya yakin ada sesuatu yang menarik bila mengambil gambar candid dengan wajah yang ceria di hadapan lensa.
Setelah melihat video di atas, saya rasa saya sudah ada arah untuk mencapai 'niche' saya dalam fotografi. InsyaAllah :).

No comments: