Tuesday, February 21, 2006

Budaya Hidup Tinggi

Ini bukan satu artikel perbandingan budaya atau kepercayaan, tetapi permerhatian saya yang pertama kali menjejakkan kaki di negara down under ini.
Dari pemerhatian saya, ada beberapa perkara yang sangat menyenangkan saya sebagai orang asing di sini. Pertamanya, mereka tidak akan membuat anda asing di sini. Mereka (Australian) merupakan penenunjuk/penerang yang sangat baik. Cuma ringan mulut bertanya, pasti mereka akan menerangkan sehingga anda benar-benar faham.
Kepercayaan mereka terhadap anda. Di sini, kebanyakan kemudahan adalah self-service atau perkataan yang biasa di sebut, you can help yourself. Perpustakaan di DITC ini berasakan konsep tersebut. Cuma cari sahaja buku atau media (di sini ada koleksi DVD filem yang agak banyak) yang hendak dipinjam (untuk buku, 2 minggu dan media 2 hari), tulis nama dan maklumat tertentu pada buku daftar pinjaman yang disediakan dan boleh dibawa balik. Untuk memulangnya nanti, anda hanya masukkan sahaja buku atau media yang telah dipinjam ke dalam kotak besar yang disediakan di depan pintu masuk. Sangat Mudah!
Kebersihan, sangat-sangat bagus!! cuma ada beberapa tempat seperti Footscray (lawatan 2 hari lepas) yang agak kotor. Namun, rasanya masih terkawal.
Lain-lain objektif kursus: Memastikan tubuh yang ganteng di akhir kursus!! :P. Sebelum dapat baby, rajin juga panjat Bukit Busu di Lumut. Lepas ada baby, kurang sikit. Di sini... gym dibuka 24 jam!! Seharusnya ganteng!! (masalah orang Malaysia: bila ada housemate Indon, kita juga bisa ngomong Indon!!). Menarik tentang penggunaan gym di sini, semua orang boleh menggunakan semua peralatan yang dia mampu guna tapi anda harus mencucinya sendiri dengan pencuci dan tisu yang disediakan selepas menggunakannya. Semua orang melakukan perkara yang sama dan peralatan di sini sentiasa nampak baru :P. Di sini, badan yang sihat itu bukan anugerah, tetapi keperluan!
Semua kawasan berbumbung di sini di pasang, smoke detector!! jika alat itu berbunyi kerana anda merokok, 2 x kereta bomba akan datang dan anda akan di denda AUSD 1700!!

No comments: