Thursday, May 05, 2005

Perbarisan Sayap

Di medan pertempuran, Pasukan Udara juga dikenali sebagai 'Queen of War'. Ini mengambil sempena kelebihan buah 'permaisuri' dalam permainan catur yang mempunyai keupayaan melangkaui petak catur tanpa had dan arah yang tertentu. Kelebihan ini juga membolehkan 'permaisuri' menewaskan buah catur musuh dari kedudukan yang tidak dapat dijangkau oleh buah catur lain.

Begitu juga keupayaan Pasukan Udara dalam pertempuran pada hari ini. Berkeupayaan untuk menjangkau pandangan di medan pertempuran, mengenalpasti kedudukan musuh, menghancur kedudukan musuh dan seterusnyanya menguasai ruang angkasa musuh. Kelebihan ini menjadi aset yang berguna bagi satu-satu angkatan bersenjata. Pasukan Udara juga mampu mempermudahkan pergerakkan logistik ke lokasi yang sukar dimasuki melalui jalan darat. Disamping itu, kecanggihan teknologi Pasukan Udara juga melahirkan anggota-anggota yang mempunyai kemahiran dalam kejuruteraan tinggi. Ini semua adalah salah satu asas untuk sebuah angkatan bersenjata yang perkasa.

Pada hari ini. Panglima Tentera Udara, Jen Dato' Sri Nik Ismail bin Nik Mohamed telah menyempurnakan Upacara Perbarisan Penyampaian Sayap Penerbangan Kelas 2003 Siri 1246 dan Jurumalim Siri 04/03 di Kolej Tentera Udara, TUDM Alor Setar, Kedah.

Congratulation...!!

No comments: