Friday, May 27, 2005

Mong Gajah

Ini pertama kali saya menguruskan aktiviti yang melibatkan pelatih pegawai, Pegawai Kejuruteraan Udara. Walaupun 'task' ini diterima dan dilaksanakan dalam masa yang singkat. Namun, alhamdulillah ianya telah dilaksanakan dengan baik dan mencapai 68% dari objektifnya.
Hari Khamis baru arahan tadbir dan baru dapat di edarkan kepada unit-unit bantuan dan lebih menarik lagi hari Isnin adalah hari cuti mengantikan cuti Hari Wesak. Alhamdulillah, pagi Selasa segalanya berjalan dengan lancar walaupun agak lewat sedikit.
Ini perkara yang paling melucukan dan sedikit memeningkan. Melihat 'impression' pertama para pelatih kerana kawasan latihan tidak seperti yang disangka. Jauh dari keselesaan yang mereka sangkakan. Kawasan yang bersemak dan paras air tasik yang sangat cetek. Semuanya nampak tension. Bagi saya, tempat latihan ini sudah cukup selesa. Tempat yang teduh dan bekalan air yang berterusan. Dari segi keselamatan, berdekatan dengan Kem Mong Gajah.
Hari pertama bermula dengan melaksanakan pentadbiran sahaja, membina khemah, tempat memasak, membersih kawasan dan membina khemah untuk latihan. Nampaknya ramai yang tidak begitu 'happy' dengan apa yang bakal berlaku dan perjalanan pentadbiran agak lambat. Pada masa yang sama juga bawa kenderaan untuk ambil bot dari Kem Gubir. Oleh kerana bot tu besar, maka banyak masa terbuang untuk mengendalikannya. Kesempatan itu saya telah berkenalan dengan CO Kem Gubir, Lt. Kol Mohd. Melintang dari 9 RRD. Beliau seorang yang peramah, berkarisma dan sangat bersedia untuk membantu kami. Beliau juga menjemput kami melawat Perkampungan Ikhtiar Hidup yang baru dibina untuk menjadi salah satu kawasan lawatan di kem itu. Terima Kasih Tuan.
Malam pertama dimulakan dengan LDK 1, latihan yang lebih kepada 'Ice Breaking' dengan membahagikan kepada 4 platoon. S.O.R, Craintshaft, Pheonix dan Haru-One Curut. Inilah kumpulan yang terhasil dari 'brainstroming' pelatih pegawai kombinasi dengan pelatih G.E.
Pada keesokkanya, lawatan ke Kem Gubir. Kami di sambut oleh Kapt. Saiful dan seterusnya taklimat di sampaikan oleh CO Kem Gubir. Seterusnya, lawatan ke Perkampungan Ikhtiar Hidup. Sesungguhnya lawatan ini sungguh bermakna kerana memberi kami banyak maklumat tentang anggota tentera yang berkhidmat untuk negara di perbatasan. Mereka bukan sahaja berkorban untuk negara, tetapi pengorbanan mereka turut menuntut pengorbanan dari keluarga dan sanak saudara.
Sebelah petang diadakan aktiviti perairan, 'river crossing' dan 'water confidence'. Latihan yang sangat mengutamakan ciri keselamatan. Walaupun nampak 'simple', hati saya agak tidak tenteram sehinggalah latihan tamat. Sebelah malam, satu lagi LDK diadakan. Meriah tapi sesuatu yang membosankan bagi sesetengah pelatih. Malam, ada hal sikit. Sulit!!
Sebelah pagi Khamis, LDK 3: Komunikasi berkesan. Menggantikan aktiviti sukan yang sepatutnya berjalan pada pagi itu. Sedikit info sahaja, tapi harap dapat beri sedikit perubahan. Sebelah petang, pertandingan memancing. Tapi sampai pukul 5 petang, tak siapa yang tunjuk ikan terbesar. Sehinggalah Boy datang kepada saya dan menunjukkan ikan baung yang dia tangkap menggunakan tali pancing dan botol.
Sebelah malam, majlis penutup diadakan. Sedikit saguhati disampaikan kepada staff yang banyak membantu dan juga kepada pemenang.
Keesokan harinya, pentadbiran untuk meninggalkan kawasan latihan dilaksanakan. Lebih urang jam 1000, kami semua berangkat pulang. Namun, dalam perlajanan pulang, kenderaan 3 tan pula kehabisan minyak dan terpaksa meminta bantuan dari 9 RRD lagi. Terima kasih kepada semua yang telah beruasaha. Lebih kurang 1430H sampai di ITAS dan bersurai. Alhamdulillah.

No comments: