Thursday, May 12, 2005

Apabila Kitab Suci di Hina

Utusan Malaysia, 11 Mei 2005.
Sesungguhnya memang aneh pendirian umat Islam hari ini. Memuliakan al-Quran memang sesuatu yang dipuji tetapi melaksanakan apa yang tersirat di dalamnya lebih disanjung tinggi dan mulia.
Inilah yang sebenarnya tiada pada kebanyakan pemimpin Islam hari ini termasuk di kalangan yang tidak senang apabila kitab suci dibuang ke dalam tandas oleh tentera Amerika Syarikat di Guantanamo.
Mengapa perlu melenting sedemikian rupa sedangkan apa yang berlaku di kalangan umat Islam ini adalah cerminan kepada kealpaan umat Islam sendiri terhadap kandungan al-Quran.
Al-Quran menganjurkan perpaduan, tetapi lihat perpecahan yang berlaku di kalangan mereka akibat terlalu taksub kepada kabilah-kabilah atau puak-puak tertentu.
Apa yang berlaku di Palestin dan bagaimana konflik itu gagal diselesaikan berdekad-dekad lamanya adalah contoh terdekat bagaimana kandungan al-Quran diabaikan.
Di manakah kesatuan umat Islam sehingga rakyat Palestin terus menderita lantaran Yahudi yang kecil itu sekalipun gagal dikalahkan.
Di Iraq misalnya, maruah umat Islam dihina begitu sekali akibat percaturan kuasa-kuasa besar.
Sehingga hari ini pun, serangan-serangan bom dilaporkan saban hari. Ironinya, yang menyerangnya umat Islam, yang menjadi mangsa pun umat Islam juga.
Bagi sesetengah umat Islam pula, jihad pula ditafsirkan semata-mata sebagai perjuangan bersenjata ke atas bukan Islam tidak kiralah sama ada melalui peperangan gerila atau meletupkan diri sendiri.
Di kalangan negara yang kaya minyak pula, pemimpinnya hanyut dengan kekayaan selain terus berkiblatkan kepada kuasa-kuasa besar. Mereka terlupa ajaran al-Quran menuntut pembelaan ke atas nasib umat seagama.
Lebih teruk, mereka membelanjakan kekayaan yang ada membeli senjata yang dijual musuh untuk membunuh umat sesaudara sendiri.
Hari ini secara globalnya, tidak keterlaluan dikatakan bahawa negara-negara Islam secara fizikalnya telah pun dikuasai kuasa besar.
Tangan kuasa besar ada di mana-mana, sama ada politik mahupun sosial. Tidakkah umat Islam terasa hina dan rimas dengan senario-senario begini?
Jadi bagi musuh-musuh Islam apa ada pada al-Quran. Jika mereka hendak melenyapkannya, apa yang umat Islam mampu buat hanyalah marah-marah sahaja.
Bagi musuh-musuh Islam tiada yang boleh mereka contohi daripada umat Islam sendiri kerana al-Quran yang mereka jadikan panduan itu tidak pula diikuti.
Kalau ikut hukum dunia, adalah sesuatu yang lumrah mereka yang hina biasanya ditindas dan inilah harga yang perlu dibayar umat Islam kerana gagal mencermin diri sendiri serta gagal mengikut apa yang tersirat dalam kitab suci mereka. Jadi siapakah yang menghina al-Quran sebenarnya?

No comments: