Tuesday, May 17, 2005

Cerita Ustaz Din

Bila bercakap tentang perubahan manusia (pelajar). Saya teringat sebuah kisah berkenaan nasihat ringkas yang memberi impak besar kepada diri pelajar. Ini adalah kisah sahabat kawan saya (kawan kepada kawan saya) yang juga merupakan seorang guru. Ini adalah kisah benar.

Suatu ketika, seorang guru telah mengisi masa lapang di kelas dengan bercakap tentang kepentingan 'menghormati kedua ibubapa'. Mengingati dan menginsafi betapa sukarnya kedua ibubapa membesarkan kita. Betapa payah dan jerihnya ibubapa berusaha mendapatkan rezeki demi untuk mengenyangkan perut si kecil (pelajar). Sabar dan tabahnya kedua ibubapa membesar dan menyediakan segala keperluan kita dan berusaha memastikan kita mendapat pendidikan yang terbaik walaupun terpaksa membayarnya dengan nilai yang tinggi.

Guru tersebut telah menyarankan agar para pelajar sentiasa bersyukur kepada Tuhan dan berterima kasih kepada kedua ibubapa setiap masa, apa pun keadaannya dan di mana jua. Guru tersebut telah mencadangkan agar para pelajarnya memulakan dengan mencium tangan si ibu atau bapa sebelum pergi ke sekolah setiap hari. Sebagai menghargai pengorbanan ibubapa mereka.

Pada keesokkan hari, salah seorang pelajar dari kelas guru itu datang ke bilik guru dan ingin berjumpa dengannya. "Cikgu, hari nie belanja sekolah saya, 4 ringgit". Binggung!!. Di dalam hati guru itu tertanya-tanya kenapa tiba-tiba pelajar itu memberitahunya tentang duit saku sekolahnya. Bercampur, rasa hairan. Bagaimana pelajar itu boleh mendapat duit saku yang banyak ke sekolah?. Dengan nada lembut, "Macam mana awak boleh belanja 4 ringgit hari nie?".

"Terima kasih cikgu, ini semua kerana nasihat cikgu". Bertambah hairan guru itu. "Saya tak pernah salam dan cium tangan mak saya sebelum pergi sekolah". "Pagi tadi, pasal saya teringat nasihat cikgu, saya salam dan cium tangan mak saya". "Occay...." sapa guru.

"Bila saya berjalan meniggalkan rumah, dah nak dekat dengan jalan raya, tiba-tiba mak saya panggil saya". "Saya tengok, mak saya macam nak menangis dan dia kata pada saya, "Mak terharu"". "Pada masa yang sama, mak saya telah memberi lagi 2 ringgit untuk bekal sekolah". "Itulah sebab saya nak ucap terima kasih pada cikgu". Sambil tersenyum.

Bagi saya, ini adalah secebis dari berbillion lagi kisah tentang keberkatan menghormati guru. Maksud Hadis, "Tiada apa yang ditinggalkan oleh anak Adam melainkan tiga perkara, Ilmu yang bermanfaat, Amal Jariah dan Anak yang soleh dan solehah". Waallah hua'alam

1 comment:

Anonymous said...

assalamualaikum cikgu =)

walaupn dah lambat beberape hari, still saya nak ucapkn selamat hari guru buat cikgu ! (dpt offline YM msg tak?)

cikgu merupakn salah satu sebab apa yg saya kecapi hari nih..
terima kasih atas ilmu n tunjuk ajar yg diberi ..
maafkan salah silap saya dr mula saya menjadi anak murid cikgu hingga kini ..

semoga cikgu dan keluarga sentiasa dirahmati , dan doakn kejayaan saya di sini !