Tuesday, January 07, 2014

UNITAR

Selama buat pertama kali menjejakan kaki ke Universiti Tun Abdul Razak (UNITAR) yang terletak di Kelana Jaya. Tujuannya adalah untuk mendengar taklimat berkenaan pengajian peringkat sarjana dalam pendidikan. Dua orang pensyarah yang memberikan taklimat adalah bidang Kaunseling dan 'Early Childhood Education'. Kedua-duanya sememangnya terbaek dalam menyampaikan persembahan. Aku memang sungguh terkesan dengan apa yang mereka sampaikan. Ada beberapa perkara yang membuat aku berfikir semua untuk belajar ke peringkat sarjana di UNITAR;
Taklimat di UNITAR.
  1. Kaunseling sangat berguna pada masa akan datang kerana manusia semakin bermasalah. Walaupun bukan penyelesaian utama, kaunseling merupakan pembimbing terbaek untuk membawa manusia ke jalan yang betul.
  2. Kita kena belajar dengan TUJUAN untuk memberi MANFAAT kepada MANUSIA sejagat.
  3. Pendidikan awal kanak-kanak memang asing kat negara kita tapi dah dimulakan di negara Barat berpuluh tahun yang lalu. Di sana, pendidikan awal merupakan pendidikan yang sangat penting sehinggakan tenaga pengajarnya memiliki sarjana dan Phd.
  4. Perkerja di Zoo, Muzium di barat kebanyakkannya mempunyai kepakaran dalam 'childhood education' yang menjadikan lawatan kanak-kanak semasa 'field trip' di sana sangat menarik! saya alaminya semasa di Australia 2006.
  5. Termotivasi dengan kisah Timbalan Dekan Pendidikan Awal Kanak-kanak yang mempunyai ijazah pertama dalam Komputer, Sarjana dalam Pendidikan Awal Kanak-kanak dan Phd dalam Arkitek. Matlamat akhirnya adalah untuk mereka bentuk model TASKA yang mesra kanak-kanak. Sehinggakan arkitek di UTM mula memikirkan semula peranan sosiologi dalam senibina berbanding teknikal.

In Shaa Allah, jika ada keizinan Allah, saya akan berusaha untuk mendapatkan Sarjana dari UNITAR sebelum 2017. Semoga Allah permudahkan segala urusan-ku, Ameen :)

1 comment:

Unknown said...

macam mana pula dgn peluang pekerjaan? brpa kos pengajian kalau nak ambil ijazah?