Monday, January 06, 2014

Polar

Alhamdulillah, buat pertama kalinya aku dapat memantau status tubuh aku semasa menjalankan latihan jasmani. Status tubuh itu adalah kadar denyutan nadi dan kalori yang terbakar semasa senaman berjalan dipantau menggunakan jam baru-ku berjenama Polar :)
Pada ketika ini aku masih lagi menjalankan eksperimen ke atas jam baru-ku ini. Ada beberapa pemerhatian yang telah aku lihat. 
Pertama kali guna, 711 kcal tenaga diguna untuk berlari selama 1 jam :)
  1. Berlari pada jangka masa yang lama tidak menjamin pembakaran lemak secara maksimum. Apa yang berlaku adalah pembakaran karbo yang banyak bila kita berlari pada jangka masa yang panjang.
  2. Denyutan nadi yang tinggi tidak semestinya membakar banyak lemak. Denyutan nadi yang ideal adalah pada Zone 2. Tidak terlalu perlahan dan tidak terlalu cepat. Jogging selama 30 minit pada 5 Jan yang lalu merupakan pembakaran kalori lemak paling maksima setakan ini iaitu 27%.
  3. Selain berlari, senaman HIIT (High Intensity Incentive Training) yang aku panggil senaman setempat sebenarnya lebih banyak membakar kalori lemak. Pertama kali buat HIIT pada petang 4 Jan menunjukkan pembakaran kalori lemak sebanyak 17% lebih banyak dari berlari selama 1 jam.

Memang sungguh menarik maklumat yang saya boleh belajar dari jam polar ini. In Shaa Allah, usaha berterusan akan dilaksanakan bagi merealisasikan azam 2014 :)

No comments: