Saturday, July 10, 2010

Tanda Diri

Saya masih lagi mengingati kata-kata Ketua Staf Am saya tentang kepentingan berbangga memiliki sayap berdarah. Kata-katanya itu tercetus setelah saya menyatakan bahawa saya agak segan untuk memakai sayap berdarah kerana tempoh berada di briged para dirasakan tidak cukup untuk mematangkan saya sebagai paratroopers. Beliau menyatakan bahawa tiada siapa yang mampu mencabut lencana sayap berdarah yang ada pada dada saya ini walaupun mereka adalah musuh di dalam pertempuran kecuali dengan izin Allah. Begitulah bangganya salah seorang paratroopers jati yang pernah saya kenali.

Kini, di Kuala Lumpur rasa bangga itu menjadi kenyataan. Bukan kerana mempertahankan dari dikopek oleh musuh tetapi hanya sedikit yang mempunyai sayap penerjunan berpelapik merun. Kebanggaan itu lebih terserlah apabila budaya di dalam tentera yang sentiasa memerhatikan tanda pengenalan dalam setiap kali berkenalan buat kali pertama. terlebih dari itu, saya suka budaya memerhati tanda pengenalan kerana ia secara tidak langsung memberi tahu orang lain tentang nama kita. Nametag adalah pengenalan diri yang asas dalam tentera.

Dalam hal ini, saya dapat melihat bagaimana nametag memberi impak kemesraan segera dalam interaksi dan sosial dalam tentera. Sesampai saya di MTD, CI adalah orang pertama yang saya jumpa dan kata-kata pertamanya adalah, "Mir, ko dah ada tempat tinggal?, aku rasa macam pernah jumpa ko la!". Saya tahu, dia telah melihat nametag saya. :)

Namun menjadi ralat di MTD ini. Ramai kakitangan awam tidak berminat untuk memakai nametag. Tidak dapat dipastikan kenapa mereka tidak mahu dikenali dan saya dapat merasakan impaknya. Mereka kurang mesra dan mengambil masa yang agak lama untuk dikenali. Sesuatu harus dilakukan untuk meningkatkan keintiman ini.

No comments: