Monday, July 12, 2010

Keikhlasan

Saya telah mengalami sejak lama dulu, bila saya benar-benar menginginkan bantuan tetapi bantuan yang diharap tidak pernah kunjung tiba. Kekecewaan ini telah membentuk satu perubahan sikap yang besar dalam diri saya bahawa, saya sentiasa merancang ke hadapan untuk menjadikan suatu tugasan itu dilakukan bersama sebagai pilihan pertama dan juga kedua. Pilihan ketiga, saya sendiri menggunakan inisiatif saya sendiri untk memastikan tugasan itu dilaksanakan. Pilihan ini sememangnya sangat pedih.

Biasanya, bila berada dalam pasukan yang ikhlas, semuanya berjalan dengan lancar. Adakalanya, bila ada orang yang merasakan itu sebagai sesuatu desakan, tugasan akan dijalankan dengan ala-kadar. Inilah yang membuat saya sentiasa memikirkan pilihan ketiga kerana saya pasti mala petaka akan melanda sekirangnya saya tidak mengambil tindakan segera untk mengatasinya. Arrgghh.. akhirnya aku juga yang meyelesaikan tugasan tersebut, memang tak boleh diharap.

Adakalanya suatu kebijaksanaan sekiranya dapat segera memilih orang yang ikhlas, tetapi kebiasaanya kita hanya dikurniakan mereka-mereka yang tiada semangat dan hanya separuh dari hatinya dipenuhi dengan ikhlas.

Apa yang saya belajar tentang keikhlasan? Keikhlasan memberitahu saya bahawa hasil kerja yang dihasilkan oleh mereka yang ikhlas adalah sangat bermutu. Ia memerlukan usaha yang berterusan dan kerahan fizikal dan mental. Ada kalanya untuk mencapai keikhlasan, masa untuk keluarga juga terpaksa diabaikan. Ini sangat meruntun jiwa. Namun, saya percaya Allah maha mengetahui.

No comments: