Thursday, October 04, 2007

Tazkirah

Petang semalam, hampir seluruh keluarga KD PELANDOK meraikan satu majlis berbuka puasa di Teluk Batik Resort. Ini merupakan satu majlis tahunan yang dilaksanakan setiap tahun. Majlis ini dikenali sebagai Semarak Ramadhan. Ini kali kedua saya menghadirinya. Sama seperti tahun lepas, majlis ini dimulakan dengan bacaan Al-Quran dan kemudian diikuti dengan Tazkirah sebelum berbuka puasa.

Tazkirah kali ini disampaikam oleh seorang pegawai Kagat senior, Mejar Mokhtarudin yang akan bersara tidak berapa lama lagi. Tajuk tazkirahnya adalah, Al-Quran. Antara intipati utama tazkirah yang adalah, dengan membaca Al-Quran, bukan sahaja Allah suka pada kita malah makhluk juga begitu.

Jika seorang suami suka membaca Al-Quran, si isteri akan suka padanya begitu juga sebaliknya. Jika pemimpin membaca Al-Quran, rakyatnya juga akan suka padanya. Malah kata beliau, kambing yang busuk itu juga akan dicium sekiranya ia mendampingi Al-Quran!. Apa tidaknya, jika kambing itu disembelih, kulitnya dikeringkan dan tulis ayat-ayat Al-Quran. Dijadikan perhiasan dinding. Kulit yang asalnya busuk menjadi mulia, dibaca malah ada yang menciumnya.

Beliau juga memberi contoh golongan yang meninggalkan Al-Quran. Diakhir peperintahan Abassiyah, umat Islam telah mula leka dan melupakan Al-Quran. Kesannya, mereka telah dilanggar diserang oleh bangsa Monggol yang diketuai oleh Genggiz Khan. Dalam masa 8 hari sahaja, kira-kira 800 ribu umat Islam disembelih di Kota Baghdad.

6 jam sebelum majlis ini, saya menghadiri kursus E-Learning. Disebelah meja saya adalah ketua operasi kursus tersebut, Encik Isa. Sepanjang kursus ini, kami kerap bertukar-tukar pandangan tentang pengalaman kami. Beliau telah menceritakan pengalaman beliau semasa beliau berkursus di Amerika Syarikat. Semasa di sana, beliau telah dihampiri oleh seorang pendakwah kristian dan telah mengajak beliau berbicara tentang muslim sedunia. Antara pandangan rakan beliau itu adalah, "Muslim will never successes, because they read what they dont understand". Bagi Encik Isa, itu pandangan yang sangat 'rude' tapi mungkin ada kebenarannya.

Bila saya mendengar kisah beliau itu, rasa geram + marah yang meluap dalam hati saya. Rasanya hendak saya berdepan dengan orang yang bercakap sekasar itu. nak berdebat!. Sememangnya tidak dinafikan, kebanyakkan negara-negara Islam hari ini sangat lemah. Namun, kelemahan utama negara-negara Islam bukanlah berpunca dari mereka membaca Al-Quran. Kelemahan mereka adalah berpunca dari kurangnya usaha untuk membangunkan diri mereka sendiri.

Namun satu perkara yang jelas, surah-surah yang berusia lebih dari 1400 tahun itu sebenarnya mengandungi segala kehebatan ilmu. Surah-surah yang dicipta sendiri oleh Pencipta yang Maha Agung. Tiada yang setanding denganya. Malangnya, kita cuma mampu membaca tetapi tidak menghayatinya. Akibatnya kita tidak dapat mengamalkannya dalam mengurus dan mengatur kehidupan kita di dunia ini. Mungkin itu kelaziman kita yang dilihat sebagai kelehamahan oleh orang lain! Masa untuk berubah.

No comments: