Monday, October 08, 2007

Dari Baikonur ke ISS

Semasa saya kecil dulu tidak pernah terlintas dikepala saya yang angkasawan adalah satu-satunya cita-cita idaman. Jika ditanya rakan-rakan sepermainan pun, mereka juga sama seperti saya. Angkasawan itu cita-cita yang tidak tercapai oleh akal kanak-kanak sebaya saya pada abad yang lalu.

Namun, semuanya telah berubah. Tahun 2007 ini merupakan tahun yang bertuah buat Malaysia. Setelah mencapai 50 tahun Merdeka, satu lagi sejarah dicipta. Dua orang rakyat Malaysia akan bergelar Angkasawan. Mereka adalah Dr. Sheikh Muszaphar Shukor dan Kapt Dr. Faiz.

Setelah membuat rujukan tentang 'astronaut' dan membaca blog kedua-dua hero Malaysia ini, tahulah saya bahawa kerjaya angkasawan ini adalah kerjaya yang paling tinggi darjatnya!. Kenapa saya kata begitu?. Dari pembacaan saya, baru saya tahu bahawa angkasawan ini bukan sahaja mereka yang benar-benar genius malah mempunyai ketahan fizikal dan mental yang tinggi. Ujian survival di kawasan paya, ketahanan cuaca sejuk di kawasan tundra Siberia dan latihan di Laut Hitam.

Pastinya, angkasawan merupakan kerjaya yang mencabar dan mereka yang benar-benar terbaik sahaja akan terpilih untuk menjadi angkasawan. Memang tidak di nafikan kehebatan kedua-dua angkasawan kita bila pagi tadi mereka telah diumumkan sebagai angkasawan dan layak mengikuti mana-mana misi ke angkasalepas. Salute to our HEROES!!

Selepas ini, anak-anak Malaysia sudah berani bercita-cita untuk menjadi angkasawan. Bukan untuk ke ISS (International Space Station) tetapi lebih dari itu, Planet Marikh barangkali. Namun, untuk menjadi angkasawan, seseorang itu mesti mempunyai keazaman dan kesungguhan untuk menjadi yang terbaik. Semoga Angkasawan Malaysia pertama sentiasa dipelihara dan mendapat perlindungan dari Allah. Ameen.

2 comments:

Anonymous said...

bangga dengan tulisan ini. didiklah bakal angkasawan kita yang seterusnya :)

Unknown said...

Terima kasih, saya harap dapat tulis sehingga mereka 'touchdown'!