Wednesday, March 30, 2005

Pilihan Melayu: Mahu senang atau susah

Oleh Azman Anuar (Wartawan Utusan)
Biasanya tabiat orang Melayu, jika diberi dua pilihan pendekatan; pertama melalui cara susah, kedua, cara mudah dan senang, sudah tentu pilihan popular ialah pendekatan kedua. Begitu juga sikap Melayu dalam apa juga bidang dan pekerjaan.
Pandangan Tun Dr. Mahathir Mohamad dalam wawancara Utusan Malaysia mendedahkan sikap sesetengah orang Melayu yang hanya mahu jalan senang sahaja. Malah ada yang terlampau berpegang pada semangat nasionalisme yang tinggi hingga mereka terlupa hakikat bahawa negara ini sudah berada di atas pentas utama dunia.
Sebab itu, apabila orang Melayu kembali dibawa pada polemik bahasa dalam pengajaran Sains dan Matematik melalui bahasa Inggeris yang baru masuk tahun ketiga pelaksanaannya, yang mana patut dipilih oleh orang Melayu.
Adakah kerajaan yang dipimpin orang Melayu ini harus mengkaji semula dasar bahasa Inggeris ini atau meneruskan tindakan tidak popular di zaman Dr. Mahathir itu?
Jika ditanya kepada murid sekolah rendah dan pelajar sekolah menengah yang terlibat dengan pengajaran dua subjek itu, mereka sudah tentu mahu pengajaran itu dibuat dalam bahasa Melayu.
Hal sama juga akan diluahkan oleh para guru yang terlibat. Kerana pada asasnya mereka mahu keadaan selesa seperti sebelum ini, malah otak mereka tidak `berasap' untuk berfikir dan lidah tidak kelu untuk menyebut dalam bahasa Inggeris.
Tetapi kita jangan mudah lupa, dahulu kita bertungkus lumus mencari jalan bagaimana hendak meningkatkan darjat dan maruah orang Melayu di tanah tumpah darahnya.
Dalam persaingan hidup kini, apa yang boleh Melayu pertaruhkan ialah pelan jangka panjang dalam bidang pendidikan yang membolehkan anak-anak Melayu menguasai ilmu pengetahuan.
Tetapi, jika ada sahaja pihak yang bangkit menentang usaha untuk merevolusikan mental Melayu ini daripada dilaksanakan, ia akan merugikan kita sendiri. Kita tidak boleh lagi terlampau dimanjakan oleh semangat bahasa, status pribumi serta hak istimewa bumiputera dalam perlembagaan. Akibatnya, kita seolah-olah tidak mahu langsung anak-anak Melayu menghadapi kepayahan dalam perjalanan hidup mereka.
Jika usaha gigih dalam `memaksa' anak-anak Melayu menimba ilmu dalam bahasa asing ini tidak dilakukan, bermakna kita akan kembali kepada masalah lama.
Pokok segala harapan ini terletak kepada ibu bapa, sama ada mahu cara senang atau susah.
Kalau mahu cara senang, biarkan saja anak-anak mereka hanya menguasai satu bahasa sahaja.
Pelajar berkenaan tidak perlu pening kepala untuk memahami dan menguasai subjek Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris.
Kalau ibu bapa mahu cara susah, `paksa' anak-anak belajar dalam bahasa Inggeris. Pada peringkat mula, memang banyak dugaan yang boleh mematahkan semangat untuk belajar dalam bahasa itu. Tetapi dengan cara dan sistem yang betul mereka akhirnya akan menguasainya.
Jadi, cara mana jadi pilihan orang Melayu?

No comments: