Saturday, March 26, 2005

Titi Hayun, Yan.

4 minggu sebelum latihan ini, Mej. Zubir telah melantik saya sebagai ketua latihan Grup Dinamik App. 16. Ini merupakan kali ketiga, sebelum ini di Puncak Janen, Pendang dan Titi Hayun, Yan juga tapi di ambil alih oleh Kapt Noor kerana menghadiri kursus ESP di TLDM, Lumut. Kali ini pastinya latihan yang terbaik untuk pelatih.

22 Mac 2005
Bertolak meninggalkan ITAS pada jam 0830 berjalan dengan lancar. Pada jam 0930, Pelatih sampai betul di hadapan sebuah kedai yang mana dijadikan tapak permulaan jalan lasak. Latihan ini mengambil masa lebih kurang 1 jam dan masa bagi setiap kumpulan di ambil untuk mata. Sesampai di garis penamat, berehat, berkumpul, memasang khemah, bina dapur, surau dan mengali tempat mandi. Pelantikan PW latihan juga dibuat dan Kedi bernasib baik!. Task untuk LDK I di berikan lebih kurang 1500H dan pelatih membantu Jurulatih membina rumah masak, tempat tidur dan surau. Selepas Isyak, Program LDK I bermula (pembentangan bendera, logo dan konsep). Lebih banyak cadangan, pandangan yang merapu. Meraka tak serius!. Mangsa pertama yang disiksa adalah kerana menghisap rokok dalam kumpulan..!!. lebih kurang jam 0030, program sesesai dan Pelatih kembali ke khemah masing-masing.

23 Mac 2005
Latihan di mulakan dengan memanjat 1000 Tangga Kenari. Merupakan salah satu tarikan utama di Air Terjun Titi Hayun. Memang mencabar fizikal, kerana ada yang kena papah ke atas. Dari pengiraan salah sorang anggota yang di 'detail', bilangan anak tangga itu sebenarnya adalah 1262 anak tangga, dan pengetahuan itu telah menjadi markah bonus pada kumpulan yang nak ambil tahu. yang pasti, ramai yang kencing masa buat senaman perang, sebab tu ramai yang 'pewai' masa panjant tangga tu. Markah bonus diberi pada kumpuan yang paling banyak mengumpul sampah. dan kumpulan terakhir, G6... kena sapu tangga Kenari. Memang inilah kali pertama pembersihan tangga Kenari dilakukan. Memang bersih... Bagus depa nie!. Acara seterusnya adalah pertandingan sukan. dua sukan sahaja yang dapat diadakan kerana kekurangan staff. Namun begitu, pertandingan tetap meriah. Sepak Takraw Bulatan dan 'Shootball'. Occay la!! They fought well..!. Sebelah petang LDK II: Komunikasi Berkesan, sekali lagi mereka tak serius, terutama Cobra, akibatnya kena tolak 5 markah dan akan di siksa. Di kesempatan itu juga, satu acara spontan telah dilaksanakan. Pertandingan Memikat. Pada teorinya Cobra yang terbagus tapi pada aplikasinya. Cobra dan G6..... yang gagal! Sebelah malam LDK III: Pulau Harapan. Baru nak serius lepas kena rendam. Tapi bila serius sangat ramai yang lentok, macam biasa dua korban kena siksa. Habis lewat kat 0100H baru selesai. Tido kat luar, cuaca malam tu hangat sikit!

24 Mac 2005
Bangun awal dan solat subuh berjemaah. Bersiap untuk Program Khidmat Masyarkat. Dua kumpulan telah dihabagi, satu untuk Rumah Anak Yatim Budi, Yan dan satu lagi tanah perkuburan Serdang Pasir. 0900H, semuanya dah bergerak dalam tiga kumpulan dan tiba jam 0930. di Rumah Budi Yan, ada sedikit masalah di mana suasana tidak terurus namun dapat di atasi kemudiannya. Di tanah perkuburan, memang tidak dijangka. Pertolongan Datuk Shamsudin bukan sahaja sahaja mengumpulkan pekerja Majlis Daerah Yan berserta peralatan gotong royong, tetapi orang kampung. Mereka menyambut kami dengan memasang kaset bacaan Al-Quran dan gotong royong untuk makan tengah hari kami. Gotong Royong telah berjalan lancar dan penutup gotong royong di Rumah Budi Yan, sedikit cenderahati di sampaikan oleh OC kepada Haji Seman, Penyelia Rumah Budi Yan. Di tanah perkuburan, makan tengah hari berlaukkan ikan masin dan gulai pisang berserta ulam dan sambal belacan di meriahkan lagi dengan kehadiran Pegawai Daerah Yan dan Yang Berhormat bagi kawasan Guar Chempedak. Majlis diakhiri dengan pemberian cenderahati oleh OC dan ucapan oleh Datuk Shamsudin. Balik kena jalan kaki. Petang, persiapan untuk persembahan malam penutup. Malam, pada 2140H, CO, CI dan OC berserta staf-staf ITAs tiba dan majlis dimulakan. Memang luamyan makan malam itu diantaranya ialah "mentarang' bakar. Ini pertama kali saya jumpa 'mentarang'. kalau tengok macam tak lalu nak makan, tapi kalau dah makan... nak makan lagi!! memang sedap! Persembahan pun boleh tahan. setiap kumpulan dikehendaki memberi komen, satu cerita lawak dan bersembahan berkumpulan (nasyid atau 'akapela'). komen dari CO, sungguh memberangsangkan... memang Happy malam tu! Akhir sekali, Kumpulan Cobra menjadi johan keseluruhan.

25 Mac 2005
Semuanya siap dan 3 tan bergerak lebih kurang 0900H. tiba di ITAS lebih kurang jam 1000. Pelatih-pelatih balik ke Kelubi selepas solat Jumaat. Alhamdulillah..:-)

No comments: