Tuesday, February 22, 2011

Err

Saya pernah dengar tentang 'shutter count' bagi sebuah DSLR. Masa dan ketika di mana shutter tidak dapat berfungsi lagi setelah hayatnya tamat. Ada banyak pandangan tentang hayat shutter dan berapa jumlah sebenar bilangan shutter sebelum dia tamat. Kebanyakkannya menyatakan sekitar 50 ribu.

Pada Jumaat yang lalu, semangat yang sangat berkobar telah menyebabkan saya sudah terpacak di hadapan pelajar MTD yang bersiap untuk sambutan Maulidur Rasul. Semunya berjalan dengan lancar dengan D80 yang sudah berusia hampir 4 tahun dengan terpasang lensa 'wide angle' Tokina. Bermula dengan gambar persiapan putera dan perancangan untuk menrakam semua event dengan lensa wide angle. Namun, hajat tidak tercapai bilamana dalam 20-30 merakam peristiwa persiapan putera, tiba-tiba D80 kesayangan tidak boleh memfokuskan dan kelihatan tulisan 'Err' pada ruang data pada D80. Dalam hati Allah sahaja yang tahu betapa cemas bila buat pertama kali D80 tidak berfungsi sebaiknya seperti sebelum ini. Alhamdulillah, nasib baik ada kamera back-up. Canon 550D yang saya beli untuk kursus HDSLR yang tidak berjaya dilangsungkan. Maka gambar seterusnya disambung oleh kamera 550D sehingga tamat majlis.

22hb Feb yang lalu, D80 telah dihantar ke Nikon Service Center di Berjaya Times Square. Bersamanya lens 18-135mm Nikkor yang telah agak lama rosak. Lensa ini tidak dapat dikesan oleh D80. Setelah diperiksa, staf Nikon memberitahu yang D80 saya kena tukar shutter dan kosnya RM 380.00 manakala lensa RM 170.00. Oleh kerara masih sayang dan memikirkan tugasan trans-Titiwangsa dan UAE, kamera dan lensa terpaksa dibaiki segera walaupun wang disaku agak kering. :). Harap kedua-duanya akan segera sembuh, Ameen :)

2 comments:

fusarium solani said...

Salam Abang Amir,

Lama tidak berkunjung ke blog ini. Ya shutter count sekitar 50 puluh ribu, selepas itu memang perlu sedia untuk diperbaiki.

Amir Azmi said...

Dah baiki dan rasanya, macam tekan kamera baru :)