Thursday, June 02, 2005

Lawatan ke NAM

Hari Selasa lepas saya bersama para pensyarah MCMTT beserta pelatih ITAS dari App. 11 telah mengadakan lawatan ke NAZA Automative Manufacturing Sdn. Bhd. (NAM) di Gurun. Lawatan ini sebenarnya bertujuan untuk memberi pendedahan kepada pelaih tentang kejuruteraan automatif dan perbandingan dengan kejuruteraan pesawat yang mereka pelajari di ITAS.

Lawatan di mulakan dengan melihat persembahan dari En. Denise tentang NAM dan perancangan kopratnya. Selapas itu kami di bawa melawat seluruh kawasan kilang. Bagi saya, memang sungguh menakjubkan bagaimana penghasilan kereta Naza Citra dan Naza Ria di hasilkan. Dari bahagian logistik ke bodyshop lepas tu ke paintshop dan seterusnya ke pemasangan komponen kereta yang lain. Sungguh efisen dan pantas. satu hari kilang ini mampu mengeluarkan 80 unit kenderaan Naza.

Dari satu lagi pemerhatian saya, saya melihat Datuk Nasimudiin ini merupakan seorang yang berwawasan jauh. Dari seorang peniaga kereta terpakai pada tahun 70an kepada kereta mewah dan seterusnya kepada kilang pemasangan kereta mewah. Ini merupakan pencapai 'personal' yang sungguh membanggakan.

No comments: