Monday, April 25, 2005

You're hired!!

Antara sebab utama saya mesti sampai ke Kepala Batas sebelum jam 11.00 malam adalah kerana tidak mahu ketinggalan untuk menonton rancangan realiti yang saya minati, The Apprentice. Ia bukan sahaja sebuah rancangan realiti tetapi sebuah rancangan yang memperlihatkan ketabahan, kecekalan, kemahuan, kebijaksanaan dalam mencapai matlamat yang satu. Iaitu menjadi salah seorang perkerja kepada jutawan ternama, Donald Trump.

Saya tidak tahu kenapa saya ingin mengulas rancagan ini, tetapi ianya adalah satu 'phenomenan'. Menyaksikan sendiri ketabahan manusia biasa menggunakan segala ikhtiar untuk mencapai cita-cita yang diimpikan oleh berjuta-juta pemohon dari seluruh Amerika. Mungkin tidak keterlaluan jika saya katakan survival dalam 'rat race' ini berpaksikan kepada ideologi kapitalisme, sosiolisme dan bermacam lagi bentuk pemikiran barat. Namun, kecekalan, ketabahan, kebijaksanaan menjadi 'tools' bagi segala halangan dan rintangan untuk terus mencapai impian. Bak kata Kelly dalam satu babak, "Halatuju, Kepimpinan dan Perlaksanaan".

Mari kita berkenalan terlebih dahulu dengan dua peserta dalam persaingan terkahir dalam rancangan yang saya tonton malam tadi (semalam balik awal, dari Cameron terus ke Kepala Batas). Jennifer, 30, received her undergraduate degree from Princeton in English and her law degree from Harvard. She graduated magna cum laude and Phi Beta Kappa from Princeton, and was nominated for the Pyne Prize, Princeton's highest honor. She is currently a securities litigator for a law firm in San Francisco, and has worked with management teams from startups to Fortune 500 companies. Jennifer lives in San Francisco with her husband, Aron.

Kelly, 37, earned a BS degree in National Security and Public Affairs from the United States Military Academy at West Point. He earned an MBA from The Anderson School at UCLA and a JD from the UCLA School of Law simultaneously. After graduating from West Point, Kelly completed Ranger School and served two years as a Military Intelligence Officer in the US Army. Kelly raised over $5M in equity financing for three start-up companies, and as the acting President led the sale of one of those start-ups (eteamz.com: the largest amateur sports portal on the web at the time) for eight figures to a company that has since filed for an IPO. He is the Co-Founder and Chairman of a motor enthusiast community website called MotorPride.com, and is currently the President of CoreObjects, an outsourced software development company based in Los Angeles.

Pertembunngan dua finalis ini sungguh menarik kerana kedua-duanya mempunyai latar belakang yang berbeza tetapi berkulaiti. Ini menunjukkan bahawa Institut Pengajian Tinggi di Amerika bukan sahaja melahirkan mahasiswa yang menerima segulung ijazah tetapi mempunyai ketahanan mental, ikhtiar dan daya fikir yang berkualiti. Keupayaan menghadapi 'masa-masa kritikal' sungguh mengkagumkan. Dari 'board room' hinggalah ke lapangan tugasan yang memerlukan tugasan dilaksanakan dengan 'jayanya' dalam masa yang singkat. Kepimpinan, kebijaksanaan, motivasi merupakan mainan biasa unuk mengawal peserta lain yang berada di bawah arahan. Tanpa daya kepimpinan yang baik, pastinya ada yang akan 'menikam dari belakang'. Kepetahan berhujah juga menunjukkan yang minda mereka bersedia untuk memeprtahankan diri mereka apabila terancam di mana jua, setiap masa. Sehinggakan jaguh Debat Amerika juga tersungkur kerana 'outdebated' oleh dua orang wanita yang sangat tegar!!.

Doland Trump sendiri sukar untuk membuat keputusan kerana keduanya mempunyai kualiti yang tersendiri. Kelly graduan 'West Point' mempunyai daya kepimpinan yang mantap, pemotivasi yang bagus tetapi kurang tegas. Manakala Jeniffer yang mempunyai latar belakang perundangan seorang yang tegas dan berkeupayaan mengkoordinasi pasukannya. Walaupun kedua-duanya banyak melakukan kesilapan pada persaingan akhir tetapi kejayaan Kelly yang konsisten menjadi taruhan utama oleh Donald Trump untuk di pilih sebagai perantisnya yang kedua. Apa-apa pun tahniah buat Kelly.

No comments: