Monday, January 24, 2011

Azam

Sehingga kini saya masih tertanya-tanya, bagaimana suatu azam dapat mengubah manusia untuk menjadi lebih baik seperti mana yang diazami-nya setiap tahun. Bagi saya, azam umpama suatu pencetus ke arah perubahan. Azam akan mendorong minda kita untuk menjuruskan kehidupan kita agar apa yang diazamkan akan dicapai dengan penuh kemegahan.

Bila melihat azam-azam yang lalu, jika difikirkan akan membuat saya tersenyum sendiri. Sepanjang dua tahun yang lalu, sejujurnya saya tidak mempunyai azam yang jelas. Seingat saya, di Seri Manjung pada awal tahun 2009, saya bercita-cita untuk menjadi jurugambar separuh-masa dan membuka studio sendiri. Namun, dipertengah tahun itu juga, saya ditukarkan ke 10 Briged Para yang menukar 360 darjah azam saya. Hikmahnya, saya didedahkan di dunia yang penuh dengan cabaran dan mencabar, bergelar seorang Paratroopers. Sebulan yang menyengat di dalam Kursus KPBM (Kursus Penyesuaian Beret Merun) a.k.a Pegasus dan sebulan lagi di PULPAK untuk mengikuti Kursus Asas Payung Terjun. Allah Maha Besar, Allah mengubah kehidupan kita atas kehendakNya yang melangkaui logik akal manusia.

Tahun ini berbeza. Alhamdulillah, dengan keizinanNya, saya dapat bersama keluarga tercinta semula. Azamnya juga hebat. Sedang berbaris di dalam minda saya. Antaranya; mengerjakan umrah, kuasai Bahasa Perancis, mengajar untuk Kelab Fotografi MTD dan Kompeni Foxtrot untuk Piala Komandan. Perancangan telah dirangka, mohon Allah memberi kekuatan untuk melaksanakan azam saya. Ameen.

No comments: