Wednesday, June 06, 2007

Negeri Cantik

Setelah sekian lama bercita-cita untuk menjejakkan kaki ke Terengganu, akhirnya cita-cita itu dimakbulkan Allah pada 1 Jun yang lalu. Bersama keluarga berkampung di salah sebuah rumah rehat di Seberang Takir selama 3 hari. Perjalanan yang sangat jauh lagi berliku sememangnya memenatkan. Namun, keindahan negeri Terengganu ini buat kami lupa semua itu.

Objektif utama bercuti di Terengganu adalah untuk mengalami sendiri pengalaman 'mencandat sotong'. Sememangnya pengalaman mencandat sotong ini sangat menyeronokkan cuma bagi kami yang tiada pengalaman ini, mencandat sotong ini merupakan sesuatu aktiviti yang memenatkan. Walaupun hasil yang kami perolehi tidak seberapa tetapi kami bersyukur dan gembira dengan pengalaman yang telah kami lalui. Satu yang jelas, menjadi nelayan itu bukan satu tugas yang mudah. Adakalanya, nelayan akan pulang dengan tangan kosong. Kesian.

Selain mencandat, membeli belah juga merupakan aktiviti utama semasa di sana. Kalau tak silap saya, kami pergi ke Pasar Kedai Payang sebanyak 3 kali! Sememangnya barang-barang di sana buat kita rambang mata. Cuma hajat kita selalu terbantut, bila poket kita sudah semakin nipis.

Selain dari itu, yang menarik di Terengganu adalah makanan lautnya yang 'fresh'. Memang tak dapat dinafikan, keropok lekor di Terengganu lebih sedap dari yang ada di pasar malam di Seri Manjung nie! Paling sedap makan keropok lekor adalah di Pantai Teluk Ketapang. Boleh kata semua gerai tepi laut menyediakan keropok lekor. Selain keropok lekor, ikan, sotong, udang yang digoreng tepung juga dijual. Memang tak menang tangan peniaga kat situ. Sememangnya sedap dimakan panas-panas sambil di tiup hembusan angin petang Laut China Selatan. Best!

Semasa saya berada di majlis suai kenal SMAP Kajang dulu, seorang sahabat saya dari Terengganu memperkenalkan dirinya dan diakhir ucapannya, beliau mengambarkan Terengganu dengan ungkapan "Negeri cantik, Budaya menarik". Bagi sesiapa yang belum sampai ke Terengganu lagi, cuba lawat negari nie. Pasti berbaloi!

3 comments:

Anonymous said...

Btul tu. Aku setuju. Terengganu sebuah negeri yang cantik.

pB said...

Salam...

sampai trengganu jer ker?

kenapa tak terus ke kelantan??

is150 said...

wow... tahniah... teringin juga nak pergi Terengganu nie bersama keluarga. Belum pernah pergi bersama keluarga setakat ini. Masing-masing pergi atas urusan kerja....