Thursday, April 05, 2007

Gigi dan Ubat Gigi

Seingat saya, masa-masa di USM dulu adalah masa yang paling indah bagi gigi-gigi saya. Sepanjang berada di sana, gigi saya selalu dimanjakan. Saya tidak pernah gagal memenuh rutin bertemu doktor gigi setiap 6 bulan di Klinik Gigi di USM, berdekatan dengan Desa Gemilang. Disamping displin menjagaan gigi yang teratur, seingat saya tak pernah saya mengalami masalah gigi yang serius.

Bila saya berkhidmat sebagai guru di Subang Jaya, kesibukkan bekerja buat rutin itu sudah mula tidak teratur dan saya sudah mengalami masalah gigi berlubang. Bila saya mengadu kepada rakan sekerja, beliau berkata, "Itula tanda ko dah tua!".

Saya tersenyum dan saya faham sekarang, salah satu simptom penuaan adalah bila kita merasa gigi kita sedang mereput. Segera saya membuat temujanji dengan sebuah klinik gigi swasta di USJ5. Namun, kali ini saya harus mengeluarkan duit sendiri. Doktor gigi saya kali ini adalah seorang doktor gigi wanita berbangsa Singh. Saya masih ingat lagi pujian beliau bila pertama kali dia menganalisa gigi saya, "Cantik gigi awak!".

Menolak kata-kata kawan saya dan menterjemahkan kata-kata doktor gigi itu, jelaslah saya sebenarnya masih muda lagi ketika itu. Ha.. ha.. Kawan saya cemburu!!.

Sejak berkhidmat dengan ATM (semasa di KTU, TUDM Alor Setar), kebajikan gigi saya lebih terpelihara. Lebih-lebih lagi Doktor gigi adalah rakan saya. Mudah sangat saya nak buat temujanji dan pastinya percuma!.

Cuma semalam, saya makan terlalu banyak 'muruku' dan malamnya saya rasa gusi saya mula berdenyut-denyut. Terus sahaja saya pergi ke sebuah kedai runcit selepas solat Isyak. Diberinya saya satu paket kuning yang mengandungi dua pil. Bila saya bertanya, bagaimana nak guna ubat ini, tuan kedai itu menjawab, "Masuk dalam mulut la, takkan dalam teliga!".

Satu jawapan yang saya rasa disampaikan oleh orang yang tak pandai berniaga!. Begang + malu + marah dan lain-lain lagi. Rasanya macam jahil sangat saya tentang ubat sakit gigi tersebut. Saya cuba 'cover' malu di hadapan pelanggan lain dengan berkata, "Saya ingat letak kat gigi yang sakit!". Terus membayar dan berlalu dari situ dengan perasaan yang bercampur-campur.

"Tak boleh ke dia bagi penerangan yang lebih sopan!, ini la standard peniaga kat Malaysia, masa aku kat Australia...... bla... bla... " antara rungutan hati saya dalam kereta sebelum sampai ke rumah!.

Namun, bila saya fikir balik. Fikir dalam-dalam. Satu yang jelas, sehingga hari ini, baru pertama kali saya membeli ubat sakit gigi. Saya bukanlah teruk sangat kerana saya tak tahu nak guna ubat sakit gigi. Saya tak tahu guna ubat sakit gigi kerana saya telah menjaga gigi-gigi saya dengan baik selama ini. Syabas untuk diri saya sendiri!!.

Pagi tadi buat temujanji dengan doktor gigi, jam 1200 saya jumpa Kapt. Dr. Siti Mariam, doktor gigi baru di Hospital Angkatan Tentera, TLDM Lumut. Memang ada gusi yang bengkak dan Alhamdulillah, ketika ini saya rasa tenang kerana gigi saya telah dimanjakan lagi.

8 comments:

cikguizza said...

Pengajarannya janganlah banyak sangat makan maruku tu...makan jer bubur nasi, sup ehhehehehe

is150 said...

heheehe... gigi memang perlu dimanjakan...

SyaM said...

nikmat kurniaan tuhan haruslah di jaga dengan baik. betol tak cikgu...

pB said...

kali terakhir cabut gigi semasa berumur 12 tahun...23 tahun yang lalu..

sekarang , adik ipar seorang dentist..

mohdismail said...

saya juga...di USM sekarang ini...
tak suka jumpa doktor...
doktor jahat kata saya rabun warna..
cis!

blackpurple said...

Saya pulak cukup geli kalau jumpa dentist bukan Melayu. Bukan sebab perkauman , entah la... geli semacam pulak...

kusyi said...

amir, lama tak update... tentu sibuk ni.

amza said...

I'm really sorry to hear on that. By the way, Is it hurt? Take a very good care of your self. Maybe we can learn from each other, what do you think?