Wednesday, March 30, 2005

Cerita Lucu dari Titi Hayun

Cerita 1
Di suatu ketika di waktu maghrib di sebuah kampung, Iman surau kampung itu telah gagal menghadirkan diri. Ini kerana ada keuzuran yang tidak membolehkan dia hadir ke surau. Maka para makmum menjadi risau, kerana tiada penganti iman. Maka para makmum pun mula mencari-cari sapa di antara mereka yang boleh menjadi Imam. Diantara mereka adalah seorang pakcik berserban lagi nampak alim. Maka Para jemaah bersetuju untuk menlantik pakcik itu menjadi Iman. Namun begitu, pakcik itu berkeras untuk tidak menjadi Iman. Namun, akibat desakan, pakcik itu tetap jua menjadi Iman.
Baru masuk rakaat pertama, tembelang pakcik tu pecah. Rupanya dia tidak tahu membaca Al-Fatihah. Makmum menjadi resah kerana waktu solat maghrib sudah hendak tamat. Maka mereka mencari-cari lagi di kalangan jemaah sesiapa yang sesuai menjadi Imam. Dalam pilih memilih itu, mereka memilih seorang pemuda yang di rasakan sesuai, ini kerana pemuda itu boleh dikatakan setiap waktu ada di surau itu. Maka para jemaah menolak pemuda itu menjadi Iman walaupun beliau juga menolak seperti pakcik tadi. Kali ini, bila masuk bacaan surah, pemuda ini membaca merangkak-rangkak, rupanya dia tidak hafal satu surah pun.
Para jemaah menjadi hilang akal kerana tiada siapa yang boleh menjadi iman, ditambahkan lagi waktu Isyak semakin hampir!. Dalam keributan itu, seorang budak secara sukarela ingin menjadi Imam. Dalam separuh ragu, para jemaah mengizinkan budak itu mengimamkan solat Maghrib pada malam itu. Memang tidak mengecewakan, budak itu memang berbakat menjadi Iman, bacaannya yang betul ditambahkan dengan suara yang lunak. Para jemaah sangat berpuas hati.
Selepas selesai solat, para jemaah bersalaman dengan imam 'cilik' ini. Pada ketika itu juga seorang jemaah memuji budak itu. "Bagus betul la adik nie!". Secara spontan budak itu menjawab, "Itu belum ambil wudhu lagi, kalau lepas wudhu lagi sedap!!".



App 16 di Yan

No comments: