Friday, November 30, 2007

My Favorite Teacher

Gambar ikhsan Mejar Herny
Sebenarnya dah lama saya nak menulis tentang entry ini, namun saya belum ada kelapangan untuk itu walaupun Anita sentiasa dalam ingatan saya. Lebih mengujakan dan meningkatkan keazaman saya untuk menulis tentang Anita adalah bila Mejar Herny (salah seorang Pegawai Senior yang kini sedang menuntut di Australia) menyatakan yang Anita 'shy-shy cat' bila dia dimaklumkan bahawa saya sangat merindui beliau.

Bagi saya, beliau adalah guru Inggeris 'native speaker' yang paling menarik pernah saya jumpa. Bukan sahaja luarannya (walaupun umurnya sudah lewat) tapi sikapnya yang sangat sopan buat orang lain senang berada disampingnya. Teknik pengajarannya bersahaja dan sangat bermakna.

Ada satu ketika yang tidak dapat saya lupakan tentang beliau bila bercakap tentang teknik pengajaran. Sebaik sahaja beliau memasuki kelas, beliau telah mengeluarkan seketul batu dan memaklumkan kepada kelas yang batu itu adalah 'magic stone'.

Beliau menceritakan yang batu itu berasal dari seorang Oborogine (orang asli Australia). Kehebatan batu itu satu sahaja, batu ajaib ini boleh menyedapkan makan walaupun dengan ramuan masakan yang terhad. Caranya adalah memasukkan sahaja batu itu apabila hendak memasak, tidak kiralah sama ada mengoreng, merebus, mengkukus dan sebagainya.

Semua orang termasuk saya merasa kagum dengan batu itu dan tidak sabar menganalisa batu itu. Beliau mengedarkan batu tersebut, dapat dilihat kekaguman rakan sekelas terhadap batu itu. Ada yang menghidu-hidu, ada yang mengusap-usap, mengetuk tak kurang juga ada yang menjilat!

Bagi saya, yang berfikir berasaskan otak kiri (lebih kepada logik), sukar untuk mempercayai kehebatan batu yang kini berada di atas tapak tangan saya. Lalu terpaculan satu soalan berasaskan otak kiri saya, "Logically, how does it work????'. Anita hanya tersenyum tapi tidak menjawab soalan saya.

Setelah semua orang terfikir-fikir bercampur dengan keraguan, Anita mengkisahkan hal yang sebenar. Sebenarnya, itu cumalah satu teknik untuk membuka mulut murid untuk berkomunikasi. Asasnya, konflik antara otak kanan dan otak kiri buat manusia yang pendiam sekali pun akan mula bercakap-cakap!. Mula bekomunikasi untuk mencari jawapan dari situasi yang pelik.

Jawapannya, batu itu cuma batu biasa sahaja dan tak ajaib pun. Batu itu ajaib kerana berkeupayaan buat rakan-rakan saya yang pendiam jadi orang yang 'bercakap-cakap' kerana hairan dengan batu yang tak ajaib itu!

Bila balik di Malaysia, saya cerita dalam kelas yang saya jumpa UFO semasa belajar di Australia. Memang berkesan, semua orang ada teori sendiri tentang UFO. Terima kasih Anita.